German Version   English version

 

Flight Lieutenant Harold Edmund Isherwood Bennett, RAF (Always known as Mike)

Mike was born in Lancashire, England in October 1922 and joined the RAF in 1939. He trained to be a pilot in Canada where he learned to fly the TigerMoth biplane, going solo in 12 hours. On his return to England he first converted to the Hurricane fighter then to the Spitfire. (One of the Spitfires that Mike flew on his conversation training was Spitfire Mk1a registration AR213 and it is still flying and based at the RAF Museum at Duxford in England! Recent photograph, below).

 

Spitfire airplane
In May 1942 Mike was shot down by the Luftwaffe over the English Channel, off the French coast, rescued from his dinhy and taken prisoner of war (POW). He spent the rest
of the war in various prisoner war camps - Dulag Luft, Stalag Luft III, Stalag Luft VI and Stalag 357.

In 1945, after the war, Mike stayed in the RAF, spoke fluent German and served in Vienna and Klagenfurt, Austria where he met and married Doreen.

He was based first at RAF Wahn then at RAF Ahlhorn from November 1952 to November 1954 where he flew the Meteor NF11 night fighter on number 96 Squadron. 96 Squadron's operational task was the night air defence of northern Germany. His flying log book also records that during his time at Ahlhorn, he flew a variety of aircraft including the Tiger Moth, Chipmunk, Vampire T11, Anson 19 and the Meteor NF14.

 

After leaving Germany, Flt Lt Bennett haf flying appointments in England and Aden where he had the distinction of flying the RAF's last operational Dakota KN452 which he eventually flew back to England.

 

Dakota KN452In the early 1970s, Mike returned to Germany where he was based at RAF Bruggen and RAF Laarbruch until he retired from the RAF in 1977. In retirement, he lived in the Isle of Man and maintained his lifelong interest in flying. At the age og 89 he had the pleasure of once again of flying a Tiger Moth, the aircaft he first flew solo.

He always valued his time at Ahlorn and maintained contact with his many friends on the 96 Squadron Association. Mike Bennett died at his home on the Isle of Man an 4 February 2016, age 93.

 

 

Mikes daughter Celia Bennet dropped us a captivating complement about her Father's life-story.

He was a member of the Goldfish Club and you could only join this elite club if you had been an a aviator who had been rescued from the sea or a dinghy after ditching or baling out.

By the end of the 39-45 war, this Club had an astonishing 9,000 plus members and even today they still try to have annual reunions. Perhaps you have a similar club in the GAF/SAR world.

 

RAF flight suit and uniform

 

The original flight suit and uniform donated from his daughter Celia Bennet

 

 

Deutsche Version der sagenhaften Geschichte  English Version

Flight Lieutenant Harold Edmund Isherwood Bennett, RAF (allgemein bekannt als Mike)

Mike wurde im Oktober 1922 in Lancashire, England, geboren und trat 1939 in die Royal Air Force ein. Er wurde in Kanada zum Piloten ausgebildet, wo er lernte, den Doppeldecker Tiger Moth zu fliegen und nach 12 Stunden seinen Soloflug absolvierte.


Nach seiner Rückkerhr nach England schulte er zunächst auf Hurricane und danach auf Spitfire um. (Eine der Spitfires die Mike bei seiner Umschulung flog, war die Spitfire Mk 1a mit der Registrierung AR213. Diese fliegt noch immer und ist im RAF Museum in Duxford, England, stationiert. Untern ein kürzlich aufgenommenes Foto)

 

Spitfire FlugzeugIm Mai 1942 wurde Mike von der deutschen Luftwaffe über dem englischen Kanal, vor der französischen Küste abgeschossen. Er wurde aus seinem Rettungsboot gerettet und kam in Kriegsgefangenschaft. Den Rest des Krieges verbrachte er in verschiedenen Kriegsgefangenenlagern. Dulag Luft, Stalag Luft III, Stalag Luft VI und Stalag 357.

Nach dem Krieg 1945 blieb Mike in der RAF. Er sprach fließend deutsch und diente in Wien und Klagenfurt, Östereich, wo er seine Frau Doreen kennenlernte und heiratete. Er war dann zunächst bei der RAF in Wahn stationiert, danach in Ahlhorn von November 1952 bis November 1954, wo er Meteor NF 11 Night Fighter bei 96. Staffel flog.

Der operationelle Auftrag der 96. Staffel war, die nächtliche Luftverteidigung Norddeutschlands. Sein Flugbuch zeigt auch, dass er während seiner Zeit in Ahlhorn eine Vielzahl von Flugzeugen flog, einschließlich Tiger Moth, Chipmunk, Vampire T11, Anson 19 und die Meteor NF 14.

 

Nach seiner Rückkehr aus Deutschland hatte Flt Lt Bennett fliegerische Anstellungen in England und Aden, wo er die Ehre erhielt, die letzte flugfähige Dakota KN 452 nach England zu überführen.

 

Dakota KN452

 

In den frühen 1970ern kehrte Mike nach Deutschland zurück und war in RAF Bruggen und RAF Laarbruch stationiert, bis er 1977 in Pension ging. Während seiner Pension lebte er auf der Isle of Man und behielt sein Interesse an der Fliegerei lebenslang aufrecht.


Im Alter von 89 Jahren hatte er nochmal das Vergnügen, eine Tiger Moth, mit der er seinen ersten Solo absolvierte, zu fliegen. Er schätzte seine Zeit in Ahlhorn sehr und hielt Kontakt zu seinen vielen Freunden bei der "96. Squadron Association".


Mike Bennett starb zu Hause auf der Isle of Man am 4. Februar 2016, im Alter von 93 Jahren.

Mikes Tochter Celia Bennet hat uns noch eine spannende Ergänzung zu Mikes Lebensgeschichte zukommen lassen:

Mike war Mitglied im Goldfisch Club (Goldfish Club).

Mitglied in diesem elitären Club konnten nur Piloten werden, die nach einer Notlandung auf dem Wasser oder Fallschirmabsprung aus dem Wasser oder aus einem Schlauchboot gerettet wurden. Nach dem Ende des Zweiten Weltkrieges hatte der Club die erstaunliche Zahl von mehr als 9000 Mitgliedern! Noch heute versucht man, ein jährliches Treffen zu veranstalten.

Original Uniformen aus der Zeit

 

Die original Uniformen von Flight Lieutenant Harold Edmund Isherwood Bennett die uns seine Tochter Celia Bennet überlassen hat.